Zakupiona baza danych powinna być amortyzowana
Koszty nabycia tzw. relacji z klientami (w tym bazy danych klientów) wchodzą w skład wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej w postaci know-how
Tak uznała Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 2 września 2011 (IPPB5/423-611/11-2/RS).
Spółka nabyła tzw. relacje z klientami, które – zgodnie z treścią zawartej umowy – dotyczyły sprzedaży i zakupu produktów oraz wszystkich korzyści wynikających z relacji z klientami, obejmujących m.in. informacje i bazy danych o klientach, a także prawo do kontynuowania i rozwijania działalności.
Zdaniem spółki ten wydatek jest pośrednio związany z osiąganymi przychodami podatkowymi i tym samym powinien być kosztem uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia. W ocenie spółki baza danych nie jest na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) wartością niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji.
Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Jego zdaniem zakupiona baza danych jest tzw. nietechnicznym know-how z uwagi na następujące cechy:
•...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta