Przy wynajmie letnich rezydencji obowiązują nowe reguły
Przedsiębiorca, który podpisał z konsumentem umowę timeshare, nie może żądać żadnych zaliczek czy przedpłat przed upływem terminu do odstąpienia od niej. Ten zaś wynosi 14 dni.
Oznacza to tyle, że nawet jeśli poniósł jakiekolwiek koszty związane z zawarciem umowy, to nie może zażądać ich zwrotu od konsumenta, nim upłynie termin na odstąpienie od umowy. Konsument zaś, po 14 dniach od podpisania kontraktu, może złożyć oświadczenie, że od niego odstępuje, i to bez podawania powodów, które go do tego skłoniły.
Co więcej, przepisy mówią, że nie poniesie żadnych kosztów związanych z odstąpieniem od umowy. Innymi słowy nie musi zwracać przedsiębiorcy tych wydatków, które ten poniósł, aby mogło dojść do jej zawarcia.
Kiedy od umowy wolno odstąpić
Przepisy szczegółowo określają reguły odstąpienia od umowy (timeshare, o długoterminowy produkt wakacyjny, pośrednictwa w odsprzedaży oraz umowy o uczestnictwo w systemie wymiany). Zasadą jest, że konsument może – bez podawania przyczyny – odstąpić od niej w ciągu 14 dni od dnia zawarcia
lub od dnia doręczenia jej dokumentu, jeżeli dzień ten następuje po dniu jej zawarcia. Termin ten w pewnych sytuacjach ulega wydłużeniu. Konsument zyska dodatkowe trzy miesiące na odstąpienie od umowy, jeśli w dniu jej zawarcia lub doręczenia dokumentu umowy przedsiębiorca nie przekazał mu, na piśmie lub na innym trwałym nośniku, wszystkich koniecznych informacji zawartych w standardowym formularzu.
Jeśli zaś w dniu zawarcia umowy
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta