Przedsiębiorca może uniknąć kary za złamanie prawa antymonopolowego
Ustalenie zasad współpracy z urzędem, zaniechanie stosowania zakazanej praktyki i naprawienie wyrządzonych szkód pozwoli uniknąć sankcji finansowych
Łamiąc zasady zawarte w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, przedsiębiorca może usłyszeć zarzut naruszenia reguł konkurencji lub zbiorowych interesów konsumentów.
Te pierwsze mogą się wiązać np. z zawarciem niedozwolonego porozumienia decydującego o podziale rynku, określającego ceny sprzedaży, nierównego traktowania innych podmiotów gospodarczych lub utrudniania im dostępu do rynku. Interesy konsumentów mogą zostać złamane np. poprzez stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd lub innych praktyk rynkowych o podobnym skutku. Wymienione zakazy wynikają odpowiednio z art. 6, 9 i 24 ustawy (DzU z 2007r. nr 50, poz. 331 ze zm.).
Pierwszy z nich zakazuje zawierania porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Wymienia on także przykłady takich zachowań. Art. 9 zakazuje nadużywania pozycji dominującej przez jednego lub kilku przedsiębiorców. Trzeci z nich zakazuje stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, czyli podejmowania przez przedsiębiorcę godzących w te interesy bezprawnych działań.
Także ten artykuł wymienia przykłady takich zachowań. Za naruszenie powyższych reguł grożą przedsiębiorcy kary finansowe. Mogą one sięgnąć nawet 10 proc. przychodów firmy. Istnieje jednak sposób na to, aby czasem takiej kary...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta