Kiedy znaki towarowe trzeba amortyzować
Przepisy podatkowe przewidują zamknięty katalog praw i licencji, na które wydatki powinny być zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.
Prawa, które nie zostały wymienione wprost w ustawie o PIT lub ustawie o CIT jako wartości niematerialne i prawne, nie mogą zostać zaliczone do tej kategorii. Tym samym nie podlegają amortyzacji.
Aby składnik majątkowy, np. znak towarowy, mógł zostać uznany za wartość niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów podatkowych, muszą być spełnione następujące warunki:
- znak można zakwalifikować jako jedną z wartości niematerialnych i prawnych wymienionych w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT lub art. 22b ust. 1 ustawy o PIT;
- musi zostać nabyty przez podatnika;
- będzie wykorzystywany przez podatnika w prowadzonej działalności gospodarczej;
- przewidywany okres jego wykorzystywania wynosi minimum rok.
Nabywane przez jednostkę znaki towarowe stanowiące zbiór określonych elementów słownych, graficznych lub słowno-graficznych mogą zatem stanowić podlegające amortyzacji wartości niematerialne i prawne.
Organy podatkowe potwierdzają, że amortyzować można tylko nabyte wartości niematerialne i prawne. Przykładowo, w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 18 stycznia 2012 r. (IPPB1/415-1020/11-2/EC) stwierdzono, że ustawodawca przewiduje dwa sposoby wejścia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta