Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Koniec ogłupiania w kinie

17 grudnia 2012 | Kultura | Barbara Hollender
Róża reż. Wojciech Smarzowski | Wstrząsający, pełen goryczy obraz powojennych Mazur, ale też portret dwojga ludzi zniszczonych przez wojnę, którzy dzięki rodzącemu się uczuciu próbują ocalić własną godność i odnaleźć w świecie odrobinę nadziei. Na zdjęciu: Marcin Dorociński i Agata Kulesza
źródło: Monolith
Róża reż. Wojciech Smarzowski | Wstrząsający, pełen goryczy obraz powojennych Mazur, ale też portret dwojga ludzi zniszczonych przez wojnę, którzy dzięki rodzącemu się uczuciu próbują ocalić własną godność i odnaleźć w świecie odrobinę nadziei. Na zdjęciu: Marcin Dorociński i Agata Kulesza
Obława, reż. Marcin Krzyształowicz | Historia żołnierza AK wykonującego wyroki na kolaborantach i jego oddziału partyzanckiego wydanego Niemcom przez młodą Żydówkę, która w zamian za zdradę próbuje uratować życie aresztowanej młodszej siostrze. Weronika Rosati zagrała ważną rolę.
źródło: Kino Świat
Obława, reż. Marcin Krzyształowicz | Historia żołnierza AK wykonującego wyroki na kolaborantach i jego oddziału partyzanckiego wydanego Niemcom przez młodą Żydówkę, która w zamian za zdradę próbuje uratować życie aresztowanej młodszej siostrze. Weronika Rosati zagrała ważną rolę.
Jesteś bogiem, reż. Leszek Dawid | Opowieść o muzykach z grupy Paktofonika: o pasji, jaka narodziła się w śląskim blokowisku, ale też samotności i inności artysty. W tle Polska czasu transformacji, z drapieżnym kapitalizmem i małymi interesami. Tomasz Schuchardt, Dawid Ogrodnik, Marcin Kowalczyk.
autor zdjęcia: Katarzyna Kural
źródło: Kino Świat
Jesteś bogiem, reż. Leszek Dawid | Opowieść o muzykach z grupy Paktofonika: o pasji, jaka narodziła się w śląskim blokowisku, ale też samotności i inności artysty. W tle Polska czasu transformacji, z drapieżnym kapitalizmem i małymi interesami. Tomasz Schuchardt, Dawid Ogrodnik, Marcin Kowalczyk.

Polskie kino staje się coraz bardziej wyraziste, odważne. Śmiało podejmuje trudne tematy historyczne i współczesne.

W rodzimym kinie nastąpiła zmiana warty. Staremu mistrzowi Andrzejowi Wajdzie wyrośli następcy. Ludzie, którzy tworząc w wolnym kraju, mogą oderwać się od romantycznej tradycji i spojrzeć na Polskę krytycznie, z dystansu. Pokazać to, co boli. Co zostało w nas po komunizmie i co nam przyniosły nowe czasy.

Tę postawę artystów szczególnie wyraźnie czuje się w filmach o naszej niedalekiej, XX-wiecznej przeszłości. Reżyserzy przestali robić dzieła ku pokrzepieniu serc, pokazując hart narodu niedającego się zrusyfikować, tęskniącego za wolnością. Nierzadko odzierają naszą historię z patetyzmu, próbują dotrzeć do prawdy o meandrach dziejów. Czasem gorzkiej.

Trudna przeszłość

Nasze intensywne rozliczenia z przeszłością wpisują się w światowe trendy artystycznego kina, które dalekie jest dziś od powielania czarno-białych schematów i ferowania łatwych wyroków. Już w poprzednich latach w niesztampowy sposób o czasach komunizmu mówili Borys Lankosz („Rewers") czy Jan Kidawa-Błoński („Różyczka"), a Wojciech Smarzowski pokazał moralne bagno PRL w mocnym „Domu złym". W...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9414

Wydanie: 9414

Spis treści
Zamów abonament