Tajna kontrola pracowników to duże ryzyko
Pracodawca powinien powiadomić podwładnych o możliwości ich kontrolowania przez tajemniczego klienta. Nie ma znaczenia, czy ma to służyć poprawieniu popełnianych przez nich błędów, czy stanowić dowód uzasadniający zwolnienie z pracy
Żaden powszechnie obowiązujący akt prawny nie reguluje wprost kwestii kontroli tzw. tajemniczego klienta.
Mimo to skupia ona w sobie wiele prawnych aspektów, zaczynając od ram prawnych uprawnień kontrolnych pracodawcy w stosunku do swoich pracowników, przez ochronę danych osobowych i generalnie dóbr osobistych (ochrona wizerunku czy prawa prywatności), po wypracowane w orzecznictwie i doktrynie na gruncie procedury cywilnej pojęcie dowodu sprzecznego z prawem.
Etyczne reguły
Obok przepisów konstytucji, prawa pracy, ochrony danych osobowych, kodeksu cywilnego, czy kodeksu postępowania cywilnego, warto pamiętać też o regulacjach zawartych w kodeksach dobrych praktyk, wytyczających pewne standardy etyczne zarówno dla tajemniczych klientów, jak i pracodawców zlecających to badanie.
Może je bowiem wziąć pod uwagę sąd przy rozpatrywaniu odwołania pracownika od wypowiedzenia mu umowy o pracę, opartego czy popartego wynikami badania mystery shopping.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta