Korekta według fiskusa
Z początkiem stycznia zaczęły obowiązywać przepisy nakazujące przedsiębiorcom obniżanie kosztów podatkowych, jeśli w określonym terminie nie zapłacą kontrahentowi. Już wstępna ich analiza pokazuje, że będą one przyczyną wielu wątpliwości
Na szczęście Ministerstwo Finansów opublikowało na stronie internetowej wyjaśnienia, co do sposobu stosowania nowych przepisów. Co istotne, składają się one w znacznej części z przykładów.
Nowe przepisy zostały wprowadzone do ustawy o PIT i ustawy o CIT na podstawie ustawy z 6 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (DzU z 30 listopada poz. 1342). Poniżej przedstawiamy, co wynika z wyjaśnień resortu finansów.
Trzymanie się tych wytycznych powinno bowiem gwarantować, że organy podatkowe nie będą kwestionowały rozliczeń.
Zasada ogólna
Nowe przepisy wprowadzają obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. Inne zasady obowiązują, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni. Wtedy obowiązek korekty pojawia się w przypadku nieuregulowania faktury w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów (pisząc „koszty”, mamy na myśli koszty uzyskania przychodów).
Upraszczając, jeśli mamy termin płatności do 60 dni, to aby nie korygować kosztów, powinniśmy opłacić fakturę w ciągu miesiąca od terminu płatności, a jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, to aby nie korygować...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta