Podatek po otrzymaniu wynagrodzenia
Jeśli pensja za grudzień wpłynęła na konto pracownika w styczniu, będzie przychodem w nowym roku.
Przychód od umowy o pracę powstaje w momencie otrzymania pieniędzy lub postawienia ich do dyspozycji pracownika (np. udostępnienia w kasie).
Nie można więc doliczyć do zeszłorocznych przychodów pensji, która znalazła się na rachunku bankowym pracownika dopiero w styczniu. Nie powinien bowiem płacić podatku od wynagrodzenia, którego jeszcze nie dostał. Tak wynika z ogólnej zasady ustalania przychodu, określonej w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Przepisy nie przewidują wyjątków dotyczących świadczeń ze stosunku pracy.
Kiedy wynagrodzenie jest podatkowym kosztem pracodawcy? W miesiącu, za który jest należne, pod warunkiem że zostało wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Jeśli ten termin zostanie przekroczony, pensja będzie kosztem dopiero w miesiącu wypłaty lub postawienia do dyspozycji pracownika.