Za korzystanie z piosenek i muzyki trzeba zapłacić
Właściciele sklepów, kawiarni czy salonów kosmetycznych muszą się liczyć z koniecznością ponoszenia opłat związanych z odtwarzaniem utworów artystycznych w ich lokalach. Jakie są reguły wnoszenia tych sum?
Bezdyskusyjne jest, że artystom i twórcom należy się wynagrodzenie za wykorzystywanie efektów ich pracy, szczególnie gdy muzyka wpływa na osiągane przez przedsiębiorców zyski. Zgodnie z art. 104 i 105 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak ZAIKS, ZPAV, ZAPA, SAWP czy STOART są uprawnione do zbiorowego zarządzania i ochrony powierzonych im praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywania uprawnień wynikających z ustawy. Stowarzyszeniom tym przysługuje również legitymacja procesowa w tym zakresie.
Domniemanie, o którym mówi art. 105 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oznacza uprawnienie do reprezentowania artysty, bez konieczności legitymowania się udzielonym przez niego pełnomocnictwem. Oznacza to, że na podstawie udzielonych przez ustawodawcę organizacji zbiorowego zarządzania uprawnień może ona żądać od konkretnego przedsiębiorcy udostępnienia jej informacji oraz dokumentów koniecznych do oszacowania wysokości wynagrodzeń i opłat z tytułu odtwarzania przez niego muzyki.
Kiedy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta