Jak napisać dobry biznesplan
Przede wszystkim potrzeba skrupulatnego i pozbawionego emocji przemyślenia koncepcji naszego biznesu
Zbyt często początkujący przedsiębiorcy traktują biznesplan jako przedstawienie własnego produktu. Pomysł, produkt jest przyczyną, dla której piszemy biznesplan, ale równie ważny jest klient i rynek, w tym konkurencja. Najczęstszym błędem jest przeszacowanie dochodów i niedoszacowanie kosztów.
Przemysław Stangierski, partner w A.T. Kearney w Polsce, zwraca uwagę, że rozpoczęcie nowej działalności jest zaledwie jedną z wielu okoliczności, w których tworzy się biznesplan. Warto go przygotować, gdy przedsiębiorca zastanawia się nad zmianami w firmie, chce przeprowadzić restrukturyzację, połączyć się z inną spółką, wprowadzić nowy produkt na rynek czy rozszerzyć sprzedaż.
– Jeśli ktoś ma biznes, to przy każdej poważnej decyzji tworzy biznesplan, tylko jedne są zapisane w formie dokumentu, a drugie pozostają w głowie – mówi Stangierski.
Dopasować do odbiorcy
Początkujący przedsiębiorcy najczęściej piszą biznesplany, gdy starają się o finansowanie. – Ważne jest to, kto będzie czytał nasz biznesplan, kto ma zdecydować, czy zaangażować się w realizację pomysłu. Inne jest spojrzenie banku, partnerów biznesowych, a inne inwestorów – zwraca uwagę Przemysław Stangierski.
Dla banku czy dla instytucji finansowej, do której zwracamy się z wnioskiem o finansowe wsparcie, ważne jest, czy biznes jest na tyle opłacalny, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta