Wrocław sprzyja teatrowi
Scena | Miasto, w którym tworzyli Jerzy Grotowski i Henryk Tomaszewski, pozwala artystom na odważne eksperymenty.
Polscy artyści często emigrowali z Polski w poszukiwaniu przyjaznego środowiska. Jerzy Grotowski, oprócz Tadeusza Kantora najbardziej rozpoznawalny na świecie polski guru teatru, znalazł na wiele lat przystań i wsparcie we Wrocławiu.
Tu w 1965 r. rozpoczął działalność pod szyldem Teatru Laboratorium, co zbiegło się z ogłoszeniem historycznego dziś manifestu „Ku teatrowi ubogiemu", który podkreślał fundamentalne znaczenie relacji aktora i widza. Przestrzeń spektakli została całkowicie oczyszczona ze zbędnych elementów, a architekturą zredukowanej przestrzeni zajął się Jerzy Gurawski.
Równolegle Grotowski sformułował ideę „aktu całkowitego", w którym ogołocony aktor odwoływał się do mitów i archetypów. Manifestem stały się m.in. role Ryszarda Cieślaka jako Don Fernanda w „Księciu Niezłomnym" Calderona – Słowackiego oraz Ciemnego w trzech wersjach „Apocalypsis cum figuris". Tematem spektaklu było odrzucenie Jezusa przez ludzi podczas jego „drugiego przyjścia". Grano go pomiędzy widzami, zasiadającymi na drewnianych ławach. Aktorzy byli na wyciągnięcie ręki.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta