Drugi filar do poprawki
Reformy systemu emerytalnego z 1999 r. nie osiągnęły swego celu, dlatego potrzebne są zmiany – ocenia profesor UW i członek Rady Polityki Pieniężnej.
Celem reform było bezpieczeństwo i stabilność finansowa systemu ubezpieczeń społecznych oraz jego zbilansowanie. U podstaw prawnych tworzących konstrukcję systemu OFE leżały regulacje ustawowe, które ocenić można jako nieprecyzyjne. Mimo zmian prawa niejasność przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych powoduje nadal zasadnicze wątpliwości prawne. Dotyczą one kwestii podstawowych instytucji, pojęć, które tworzą dalsze niejednoznaczności. Jest to w szczególności problem istoty II filara oraz charakteru własności i uprawnień poszczególnych podmiotów tego systemu.
W systemach państw zachodnich I filar to system obowiązkowy i powszechny. II filar to dodatkowy pracowniczy system emerytalny, wprowadzony w drodze układu zbiorowego, w którym pracownicze fundusze branżowe mogą inwestować w systemie kapitałowym. Na wniosek organizacji pracodawców i pracobiorców władze publiczne mogą nadać im charakter obowiązkowy dla pracowników tego sektora. III filar stanowią indywidualne, dobrowolne systemy ubezpieczeń (w Polsce np. IKE).
Polskie przepisy wprowadziły jednak system odmienny – powszechny, obowiązkowy II filar – gubiąc zarazem jednoznaczność publicznoprawnego jego charakteru i poszczególnych podmiotów w nim uczestniczących w niektórych sformułowaniach ustawy (OFE – które „jest tworzone przez PTE" oraz PTE,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta