Coraz więcej skarg na banki
Finanse | Klienci instytucji finansowych są bardziej świadomi swoich praw i domagają się ich respektowania. Przybywa skarg i pozwów zbiorowych.
Monika sajewicz
W 2013 r. do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło 10,7 tys. skarg od klientów instytucji finansowych, najwięcej w historii instytucji i o 28 proc. więcej niż rok wcześniej.
Blisko połowa z nich, ponad 5 tys., dotyczyła sektora bankowego. To o 18 proc. więcej niż przed rokiem. Znaczna część problemów zgłaszanych do UKNF dotyczyła także działalności sektora ubezpieczeniowego. W 2013 r. było ich 4,9 tys. – aż o 49 proc. więcej niż w roku poprzednim.
W przypadku firm oferujących ubezpieczenia na życie najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły prowadzonej przez zakłady polityki informacyjnej dotyczącej ubezpieczeń inwestycyjnych, skomplikowanej konstrukcji oferowanych produktów oraz odmowy wypłaty świadczenia. Skargi na ubezpieczycieli majątkowych odnosiły się przede wszystkim do opieszałości zakładów w wypłacie odszkodowania, kwestii związanych z wysokością oraz odmową wypłaty odszkodowania.
– Każda skarga jest wstępnie analizowana pod kątem zasadności. Jeśli jest zasadna, możemy się zwrócić do nadzorowanego podmiotu z żądaniem wyjaśnień i podejmować dalsze czynności nadzorcze. W przypadku gdy niewłaściwe praktyki mają charakter powtarzalny i obserwujemy stały napływ skarg na te same nieprawidłowości, możemy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta