Moda na bycie Żydem
Warszawianka Antonina Samecka chce przekonać świat do nowego trendu.
„Za każdym mądrym chłopakiem stoi żydowska dziewczyna" – głosi hebrajski napis na męskich spodniach z kolekcji Risk OY*.
Spodnie to jeden z bestsellerów w firmowym butiku Risk Made in Warsaw w przedwojennej kamienicy w centrum Warszawy. Mają swoich wyznawców, którzy po znoszeniu jednej pary natychmiast kupują kolejną.
Markę Risk OY* wymyśliła dwa lata temu była dziennikarka Antonina Samecka. Kolekcja powstała w 2012 r., z okazji festiwalu 7@night – Synagogi Nocą w Krakowie. Miała pokazać współczesne aspekty bycia Żydem.
Pozytywny przekaz
– Ilekroć spotykam za granicą ludzi żydowskiego pochodzenia, zawsze pytają, czy w Polsce są Żydzi i ilu ich jest, bo chyba niewielu – opowiada Samecka. – Pomyślałam, że żydowskie pochodzenie nadal kojarzy się z horrorem i stygmatem, a przecież jest tyle pozytywnych stereotypów, na przykład zaradność i głowa do interesów czy solidarność, która sprawia, że Żydzi na całym świecie bardzo się wspierają.
Wcześniej, gdy była dziennikarką modowego „InStyle'a", miesięcznika zajmującego się najnowszymi trendami, Antonina nauczyła się od kreatorów największych na świecie domów mody, że w marce najważniejsza jest unikatowość. Postanowiła sięgnąć do żydowskiego pochodzenia – marki, która jej zdaniem wymaga gruntownego rebrandingu.
Chwyciło. O Polce, która...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta