Nie tylko organ decyduje, kto dostarczy przesyłkę
Strona może zapewnić sobie sprawne doręczanie korespondencji w postępowaniu i nie narazić się przy tym na skutki domniemania doręczenia zastępczego – pisze prawnik.
Ustawa z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe dokonała nowelizacji obowiązujących procedur. Treść nowych przepisów zawsze sprowadza się do tego, że organ może dokonywać doręczeń przez operatora pocztowego w rozumieniu prawa pocztowego. Na przykład art. 39 kodeksu postępowania administracyjnego obecnie ma brzmienie: organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu prawa pocztowego, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
Nie ma monopolu, lecz decyduje organ
Wygląda to dobrze – nie ma wszak monopolu i organ może korzystać z najlepszego operatora pocztowego. Czy jednak najlepszy operator pocztowy dla organu i dla strony postępowania zawsze będzie tym samym operatorem?
Trzeba wyrazić wątpliwość co do tego, czy kryteria wyboru operatora pocztowego zawsze będą te same. Wydaje się, że w praktyce organ władzy publicznej przy jego wyborze kierować się będzie ceną usług pocztowych, a strona postępowania – jakością świadczonych usług, głównie dostępnością placówek pocztowych. A z dostępnością może być różnie. Operatorzy pocztowi – z wyjątkiem operatora wyznaczonego, którym jest obecnie Poczta Polska SA – mogą mieć dowolną liczbę placówek w dowolnej ilości gmin, czynnych w dowolne dni i godziny. Jeśli więc organ władzy publicznej nada przesyłkę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta