Przyspieszyła budowa autostrad
Infrastruktura | Przedłużanie negocjacji rządu z koncesjonariuszami przynosiło fatalne skutki. Koszty budowy rosły nawet dwukrotnie.
Budowa dróg ekspresowych i autostrad była dla Polski cywilizacyjnym skokiem. Jeszcze sześć lat temu Polska miała zaledwie 700 kilometrów takich tras. Półtora tysiąca kilometrów wybudowanych w latach 2007–2013 przybliżyło nas do europejskiej normalności.
Koszty były gigantyczne: w latach 2008–2013 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała na budowę dróg krajowych blisko 120 mld zł.
To właśnie potrzeby finansowe sprawiły, że w inwestycje infrastrukturalne zaangażowany został prywatny kapitał. To właśnie budowa koncesyjnych odcinków autostrad A1 i A2 budziła wyjątkowo wiele emocji. Autostrada A2 budowana przez spółkę Autostrada Wielkopolska powstawała w dwóch ratach. Pierwszym odcinkiem była trasa z Nowego Tomyśla do Konina. W październiku 2000 roku został podpisany plan finansowy przedsięwzięcia, będący częścią umowy koncesyjnej. Blisko 150-kilometrowy odcinek kosztował 875 mln euro. Uruchomiono go w 2004 roku.
Trasa z betonu
Drugi koncesyjny fragment trasy z Nowego Tomyśla do Świecka o długości ok. 106 km budowany był dopiero w latach 2009–2011. Późno, bo rząd nie mógł dogadać się z koncesjonariuszem co do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta