Miesiąc na podpis albo na doręczenie
Termin na załatwienie sprawy jest spełniony, jeśli w tym czasie decyzja została wydana. Niektóre orzeczenia sądów administracyjnych mówią jednak o konieczności jej doręczenia w wyznaczonym czasie.
Sprawa administracyjna powinna być załatwiona niezwłocznie. Jednak gdy potrzebne jest postępowanie wyjaśniające kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) daje organowi miesiąc, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – dwa miesiące. Takie normy wynikają z art. 35 k.p.a. (przepisy szczególne mogą określać inne terminy załatwienia sprawy). Co to oznacza w praktyce? Czy w ciągu miesiąca urzędnik powinien podpisać daną decyzję, nadać ją na poczcie czy też doręczyć?
Dziś dominuje linia orzecznicza, która za załatwioną przez organ uznaje sprawę, w której decyzja została wydana, czyli sporządzona. Można jednak znaleźć także inne orzeczenia, które rozstrzygnięcie sprawy w terminie uzależniają od jej doręczenia.
Trzeba zakomunikować stronie
Na konieczność doręczenia decyzji w zakreślonym przez przepisy terminie zwracał uwagę m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 20 listopada 2007 roku (III SA/Po 468/07). W tej sprawie decyzja została doręczona stronie po upływie terminu określonego w przepisach (ustawy o gospodarce nieruchomościami, chodziło bowiem o ustalenie opłaty adiacenckiej). WSA ocenił, że sporządzenie decyzji przez organ nie oznacza jej wydania. Nie załatwia sprawy decyzja, jako akt zewnętrzny, musi być bowiem zakomunikowana stronie.
Dopóki nie zostanie zakomunikowania stronie, dopóty jest aktem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta