Czy bilety na wydarzenia sportowe i kulturalne są kosztem
Coraz powszechniejszą praktyką przedsiębiorców jest przekazywanie kontrahentom (także potencjalnym) wejściówek na mecze czy wystawy. Niestety, ich ujęcie w rachunku podatkowym nie jest jednoznaczne i oczywiste.
Przekazywanie partnerom handlowym biletów na wydarzenia sportowe, wejściówek do teatru oraz kina czy zaproszeń na festiwale jest częstą praktyką wśród przedsiębiorców, której zasadniczym celem jest stworzenie korzystnych warunków do podjęcia rozmów na temat współpracy handlowej. Wydatkom poniesionym przez podatników na zakup takich wejściówek często towarzyszy wątpliwość co do właściwej kwalifikacji tego rodzaju wydatków oraz co do możliwości zaliczenia ich w koszty uzyskania przychodu.
Reprezentacja czy marketing
Kluczową kwestią jest przyporządkowanie poniesionego wydatku do odpowiedniej kategorii kosztowej. Przedmiotowe wydatki mogą być bowiem postrzegane w kategorii kosztów ponoszonych na cele:
- reprezentacyjne (które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów) albo
- marketingowe (które co do zasady są kosztem uzyskania przychodów).
W przepisach nie ma definicji
Ani ustawa o CIT, ani ustawa o PIT nie definiują terminu „reprezentacja". Nawiązując do etymologii tego słowa, należy wskazać, że „reprezentacja" pochodzi od łacińskiego „repraesentatio", oznaczającego wizerunek. Analiza wielu indywidualnych interpretacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta