Hojne firmy muszą się mierzyć z podatkowymi zawiłościami
Darowizny nie pomniejszą przychodów spółki. Wyjątkiem są koszty wytworzenia bądź nabycia produktów spożywczych przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele charytatywne.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada, że prowadzenie działalności gospodarczej nie sprowadza się wyłącznie do osiągania zysków. W strategii przedsiębiorstwa powinny być uwzględnione także interesy społeczne i ekologiczne. Obecnie coraz więcej firm próbuje w ramach prowadzonej działalności realizować zasadę społecznej odpowiedzialności biznesu, na przykład przez przekazywanie darowizn charytatywnych. Biorąc pod uwagę zawiłość polskich przepisów prawa podatkowego i częste nowelizacje ustaw podatkowych, kwestia prawidłowego rozliczenia darowizn budzi wątpliwości. Ponieważ darowizny przekazywane są najczęściej przez duże i średnie firmy, które prowadzą działalność zwykle w formie spółek kapitałowych (spółki z o.o. bądź spółki akcyjnej) opodatkowanych CIT, prezentujemy – w ujęciu podatkowym i księgowym – jak wykazać przekazaną przez przedsiębiorcę darowiznę w rozliczeniach VAT i CIT.
W koszty...
Co do zasady darowizny nie są kosztem uzyskania przychodu. Wyjątkiem w tym zakresie są m.in. koszty wytworzenia bądź nabycia produktów spożywczych przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.
Uwaga! Przedmiotem takiej darowizny żywnościowej będącej kosztem podatkowym nie może być alkohol, a konkretnie napoje alkoholowe o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta