Kto może wykorzystać herb miasta i w jakim celu
Chociaż przepisy nie mówią, na jakich zasadach można używać symboli jednostek samorządu terytorialnego, nie ma w tym zakresie pełnej swobody. Niektóre miasta zastrzegają obowiązek uzyskania zgody na komercyjne wykorzystanie herbu i uiszczenie stosownej opłaty.
Herb czy logo identyfikują daną jednostkę samorządu terytorialnego. Dlatego przedsiębiorcy, chcąc podkreślić przynależność określonych produktów do konkretnego terytorium, bardzo często wykorzystują takie symbole w materiałach reklamowych, mając na celu osiągnięcie zysku.
Tymczasem zasady korzystania z symboli jednostek samorządu terytorialnego nie są w sposób zupełny uregulowane. Brak zamkniętego katalogu kryteriów i zasad wydawania zezwoleń na używanie herbów do celów komercyjnych może wynikać z tego, że katalog taki stanowiłby ograniczenie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozstrzygania o identyfikujących je znakach i symbolach. Nie oznacza to jednak, że symboli jednostek samorządu terytorialnego można używać w celach komercyjnych w sposób dowolny.
Kompetencje do podejmowania uchwał
Orzecznictwo sądów nie jest zgodne co do kompetencji gminy w zakresie określania zasad i warunków używania zarówno herbu, jak i flagi, w tym ich komercyjnego wykorzystania.
W orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 1997 r. (SA/RZ 1529/96), które odnosi się do flagi jako symbolu gminy, sąd stwierdził nieważność uchwały rady miasta w sprawie przyjęcia, postaci i wykorzystania flagi. W skardze na ww. uchwałę wskazano, że w sprawie ustanawiania przez gminy flagi brak jest podstaw zarówno w ustawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta