Podatnik sprawdzi, kto i co robił w jego sprawie
Dzięki prowadzeniu na bieżąco metryki sprawy można nawet po upływie długiego czasu precyzyjnie ustalić, którzy urzędnicy uczestniczyli w przygotowaniu decyzji, opiniowali ją oraz udzielali wskazówek co do sposobu rozstrzygnięcia.
- Chcę sprawdzić, kto personalnie i co robił w trakcie postępowania w mojej sprawie w urzędzie skarbowym. Wiem, że dla postępowań prowadzonych przez urząd skarbowy powinny być prowadzone metryki, ale czy zawsze? Co powinno się w nich znajdować i czy urząd musi mi zapewnić wgląd do tej dokumentacji? – pyta czytelnik.
Do jednego z obowiązków organu podatkowego należy prowadzenie metryki sprawy w postępowaniu podatkowym. Stosownie do art. 171a § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) w aktach sprawy zakłada się metrykę sprawy. Może ona być prowadzona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. Taka metryka, wraz z dokumentami, do których odsyła, stanowi obowiązkową część akt podatkowych.
Organ podatkowy ma obowiązek bieżącego aktualizowania metryki.
Metryka powinna być prowadzona dla każdej sprawy podatkowej odrębnie. Do każdego z trybów powinna być zakładana oddzielnie, a więc osobno należy ją prowadzić w postępowaniu pierwszej instancji i osobno w postępowaniu odwoławczym.
Rozstrzygnięcie podjęte w sprawie podatkowej, gdzie organ – mimo obowiązku – nie prowadził metryki, nie oznacza, że rozstrzygnięcie jest wadliwe.
Metryka jest integralną częścią akt i organ ma obowiązek ją udostępnić. Chyba że nie udostępnia w ogóle akt, wtedy nie udostępni metryki.
Pisemnie albo elektronicznie
W treści metryki sprawy wskazuje się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta