Co wpisać do regulaminu spółki z o.o.
Najważniejszy dokument o charakterze organizacyjnym w spółce powinien przede wszystkim służyć usprawnieniu procesu podejmowania decyzji gospodarczych.
W kodeksie spółek handlowych nie została unormowana kwestia regulaminu zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jego wdrożenie w sp. z o.o. jest fakultatywne. Wydaje się jednak, że im spółka jest większa, tym względy praktyczne bardziej przemawiają za jego opracowaniem. Omawiany dokument pozwala mianowicie na ustalenie sposobu działania zarządu, bez obszernej, szczegółowej regulacji owej tematyki w umowie podmiotu. Pomaga on także usprawnić proces decyzyjny w tym gremium. W omawianym dokumencie można bowiem dokonać podziału obowiązków pomiędzy członków zarządu, a także wskazać spektrum ich kompetencji. Oprócz tego regulamin może również opisywać zasady podejmowania uchwał, sporządzania protokołów czy odbywania posiedzeń zarządu >patrz wzór regulaminu zarządu sp. z o.o.
Należy jednak podkreślić, że treść regulaminu nie może stać w sprzeczności z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa, a także postanowieniami umowy spółki. Z uwagi zaś na fakt, iż regulamin nie ma charakteru normatywnego, a jedynie jest to dokument wewnętrzny, jego naruszenie przez wchodzącego w skład zarządu nie spowoduje jego odpowiedzialności odszkodowawczej wobec spółki, lecz tylko ewentualnie organizacyjną w postaci odwołania.
Regulamin Zarządu sp. z o.o.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta