Coraz ciaśniej na rynku
W 2015 roku przybyło ponad pół miliona mkw. w centrach handlowych. Czym kuszą klientów poza zakupami?
grażyna Błaszczak
– To był bardzo intensywny rok na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. W ciągu 12 miesięcy do użytku oddano aż 502 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych. To znacznie więcej niż w 2014 r., kiedy rynek wzbogacił się o 332 tys. mkw., i jednocześnie najwięcej od 2009 r. – zwraca uwagę Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
Rynek nasycony?
Zgodnie z zapowiedziami deweloperów rok 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć. Jeśli firmy zrealizują swoje plany w terminie, na rynek wejdzie 358 tys. mkw. w ramach centrów handlowych
Ile powierzchni handlowej już jest w kraju? Z danych z początku 2016 r. wynika, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 13 mln mkw. w ramach takich formatów, jak: centra handlowe – 9,28 mln mkw. (71 proc. podaży), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,52 mln mkw. (27 proc.), oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln mkw. (2 proc.) – podaje JLL.
Analitycy tej firmy policzyli, że od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 mkw. na tysiąc mieszkańców. Natomiast po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta