Jak gminy naruszają przepisy ustawy o systemie oświaty
Przedszkola niepubliczne powinny się zainteresować prawidłowością naliczenia wypłacanej im przez gminy dotacji. Niektóre samorządy istotnie je zaniżają.
20 listopada 2015 r. w Sądzie Apelacyjnym w Warszawie zapadł wyrok (sygn. VI ACa 146/14) w sprawie, którą niepubliczne przedszkole wytoczyło podwarszawskiej gminie o wypłatę zaniżonej dotacji za okres od połowy 2003 do początku 2013 r. Łącznie zasądzono na rzecz powoda ponad 710 tys. zł (wraz z odsetkami ustawowymi kwota ta wyniosła ponad 1,2 mln zł).
Przy tej okazji Sąd Apelacyjny przesądził właściwą interpretację szeregu przepisów regulujących obliczenie dotacji dla przedszkoli niepublicznych. Jest o tyle istotne, że przedmiotowe przepisy są powszechnie przez gminy błędnie interpretowane lub niewłaściwie stosowane, ze skutkiem w postaci zaniżenia należnej placówkom niepublicznym dotacji.
Posiłkując się m.in. powyższym wyrokiem, warto się przyjrzeć temu, gdzie gminy, ze szkodą dla placówek niepublicznych, naruszają przepisy i jak placówki te mogą się tej praktyce przeciwstawić.
Podstawa ustalenia dotacji
Niepubliczne szkoły i przedszkola otrzymują od gmin dotacje w wysokość uzależnionej od wydatków edukacyjnych gminy i liczby uczniów placówki niepublicznej. Wysokość takiej dotacji określa ustawa o systemie oświaty (art. 90).
W przypadku przedszkoli niepublicznych z rzeczonej ustawy (art. 90 ust. 2a) wynika, że – poza przypadkami: przedszkoli niepublicznych, które pobierają opłaty nie wyższe niż placówki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta