Sztuka polskich korzeni
Dr Adam Soćko, wicedyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu, kurator wystawy „Imagines Medii Aevi" mówi Jackowi Cieślakowi o ekspozycji z okazji 1050-lecia chrztu Polski.
Rz: Proszę rozszyfrować tytuł wystawy oraz jego historyczny i artystyczny kontekst.
Adam Soćko: Tłumaczenie łacińskiego tytułu to „Wizerunki wieków średnich". Przede wszystkim przedstawienia ikonografii chrześcijańskiej średniowiecza poprzez rzeźby i obrazy. Najważniejszy jest kontekst jubileuszu 1050. rocznicy chrztu Polski, na który tym bardziej stawiamy nacisk, że jubileusz tysiąclecia, co wynikało z uwarunkowań politycznych i geopolitycznych PRL, nie mógł być świętowany z odpowiednim rozmachem. Przyświeca nam cel, by za sztuką, którą pokażemy, szła historia. Chcemy poprzez sztukę średniowieczną opowiedzieć o początkach polskiej państwowości. O tym, jak powstała na fundamencie chrześcijaństwa, ale też o pierwszych pięciu wiekach polskości związanych z chrześcijaństwem, które przypadły na okres średniowiecza.
Co dla nas ważnego wydarzyło się wraz z chrztem Polski?
W tych pierwszych wiekach chrześcijaństwa ukształtowała się nasza tożsamość, formy społecznego i rodzinnego funkcjonowania, obyczajowość, ale też pejzaż i topografia naszych miast i wsi. Może za mało się zastanawiamy nad tym, ile zawdzięczamy średniowieczu, a przecież jesteśmy przesiąknięci tym, co się w średniowieczu narodziło. Wchodząc na rynki naszych miast, w różnych celach – konsumpcyjnych czy rozrywkowych, nie pamiętamy na co dzień, że o kształcie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta