Gdy prawo zmienia się w trakcie
Jeśli w związku z nowymi przepisami nie ma potrzeby dodatkowego wyjaśnienia sprawy, organ odwoławczy może ją sam rozstrzygnąć.
Sądy administracyjne zwracają uwagę, że organy administracji muszą stosować przepisy, które obowiązują w momencie podejmowania decyzji. Ewentualne wyjątki powinny wypływać wprost z przepisów ustawy (np. norm intertemporalnych). Wynika to wprost z zasady działania organów na podstawie przepisów prawa określonej w art. 6 kodeksu postępowania administracyjnego, na co zwrócił uwagę m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z ostatnich orzeczeń z 18 marca 2016 r. (sygn. akt II OSK 1443/14). Ciągle jednak zdarzają się problemy ze stosowaniem tej zasady w praktyce, zwłaszcza jeśli zmiana przepisów nastąpiła między podjęciem decyzji przez organ I instancji a rozstrzygnięciem przez II instancję.
Pistolet nie dla myśliwych
Wątpliwości dotyczą zwłaszcza tego, jakie rozstrzygnięcie może w takiej sytuacji podjąć organ drugiej instancji – czy może tylko wydać sam decyzję merytoryczną, czy też uchylić zaskarżoną decyzję i skierować sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Tego typu zagadnieniem zajmował się Naczelny Sąd Administracyjny w 2014 r. (wyrok z 15 kwietnia 2014 r., sygn. akt II OSK 2762/12). Chodziło w niej o odmowę zarejestrowania pistoletu jako broni myśliwskiej.
Taką decyzję wydał najpierw komendant wojewódzki policji, później utrzymał ją w mocy komendant główny policji, na podstawie art. 138 par. 1 pkt 1 kodeksu postępowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta