Czy ePUAP ułatwi życie podatnika
Jedyną platformą do składania deklaracji i informacji podatkowych jest obecnie Portal Podatkowy. Można je także przesyłać przez systemy księgowe. Aby skorzystać z tych rozwiązań, trzeba posiadać bezpieczny podpis elektroniczny.
Anita Olbrych Marcin Mazankiewicz
Internet stał się obecnie podstawowym środkiem komunikacji, nie tyko w obrocie prywatnym, ale też coraz częściej w kontaktach z organami administracji publicznej. W konsekwencji coraz większe są nadzieje i oczekiwania społeczne wykorzystania elektronicznych systemów do załatwiania spraw urzędowych. Można by rzec, by żyło się lepiej wszystkim – i petentom, i urzędnikom. Zgodnie z informacją dostępną na portalu ePUAP już ponad 1 mln osób korzysta z usług elektronicznych, załatwiając bez wychodzenia z domu sprawy z zakresu przedsiębiorczości, edukacji, zabezpieczeń społecznych i spraw obywatelskich. Można zadać sobie pytanie, czy to dużo czy mało w 38-milionowym państwie.
Należy wobec tego się zastanowić, czy również podatnicy otrzymali narzędzie, które ułatwi im dokonywanie rozliczeń podatkowych.
Jak założyć konto
ePUAP to publiczny system informatyczny funkcjonujący od 2008 roku, za pośrednictwem którego obywatel (osoby fizyczne, przedsiębiorcy) mogą w formie elektronicznej załatwiać sprawy urzędowe. Wystarczy założyć konto (http://epuap.gov.pl/wps/portal), wypełniając krótki formularz rejestracyjny, w którym wskazuje się swoje dane osobowe. Do wnoszenia podań czy urzędowych wniosków konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości poprzez uzyskanie Profilu Zaufanego >patrz ramka.
Po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta