Wysokość wpłaconej daniny warto weryfikować
Skutkiem korekty w podatku od nieruchomości może być zaległość albo nadpłata. Od momentu uregulowania niedopłaty lub zwrotu nadpłaty będzie zależeć moment ujęcia obu tych faktów w dokumentacji spółki.
Przedsiębiorcy, którzy posiadają nieruchomości wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej, np. grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części, zazwyczaj muszą płacić podatek od nieruchomości. W praktyce polega to na złożeniu deklaracji i uregulowaniu należnego podatku. Wydatek na tę daninę zalicza się do kosztów uzyskania przychodów (w dacie poniesienia). Na dopełnieniu tych obowiązków nie warto jednak kończyć swojej aktywności w tym obszarze. Warto bowiem cyklicznie inwentaryzować wykorzystywane nieruchomości. W wyniku takich działań można przeprowadzić m.in. oględziny, analizy techniczne i pomiary powierzchni. Można także zidentyfikować wszystkie elementy, w odniesieniu do których podatnik powinien rozpoznać obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości. W wyniku takiej weryfikacji może się okazać, że przedsiębiorca nadpłacił albo zapłacił zbyt mało należnego podatku od nieruchomości. Wtedy trzeba będzie pochylić się nad korektą rozliczeń.
Kiedy ująć w kosztach
Wydatki ponoszone w związku z zapłatą podatku od nieruchomości są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Podatek od nieruchomości należy uznać za koszt inaczej niż bezpośrednio związany z przychodem (tzw. koszt pośredni)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta