Internet nie zastąpi koncertu
Artur Szklener, Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina mówi o tym, jak nowoczesne media pomagają muzyce i jak można je wykorzystać do promocji festiwalu.
W czasie ostatniego Konkursu Chopinowskiego po raz pierwszy zostały użyte nowe kanały transmisji wydarzeń – na stronie internetowej Konkursu, w aplikacjach mobilnych oraz na platformie multimedialnej YouTube. Jak bardzo zwiększyło to liczbę odbiorców?
Artur Szklener: Według badań CBOS ubiegłoroczny Konkurs Chopinowski śledziło 29 procent dorosłych Polaków. Około 10 milionów osób obserwowało konkurs przez media tradycyjne – i byli to w przeważającej liczbie właśnie Polacy, natomiast drugie tyle – przez media elektroniczne – i tu dominowała publiczność zagraniczna. Konkurs stał się bodaj pierwszym wydarzeniem muzyki klasycznej dostępnym na taką skalę dla słuchaczy na całym świecie. W czasie jego trwania powstało ponad 7 tysięcy artykułów na jego temat. Wyliczono, że dzięki spontanicznym działaniom medialnym i społecznościowym informacje o nim dotarły za pomocą różnych mediów do odbiorców ponad 5 miliardów razy. Efekt ten jest bardzo zachęcający i daje sygnał, że muzyka klasyczna i kultura wysoka są potrzebne w powszechnym obiegu kultury w mediach masowych, z których zostały niemal wyeliminowane.
A jeśli ci słuchacze spoza sali koncertowej słuchali tylko przez chwilę, z ciekawości?...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta