Najważniejszy obowiązek centralizacji VAT: zmiana faktur
Każda faktura zakupowa wystawiona po 1 stycznia 2017 r. tylko i wyłącznie na urząd obsługujący gminę lub na jej jednostkę lub zakład budżetowy, jako na nabywcę, zamiast na gminę, będzie fakturą wystawioną z błędem.
Po 1 stycznia 2017r. każda faktura zakupowa powinna być prawidłowo wystawiona na gminę jako na nabywcę, a nie na urząd ją obsługujący czy też na jej jednostkę lub zakład budżetowy. I to mimo tego, iż faktura ta dotyczyć będzie zakupów dokonywanych przez te jednostki organizacyjne gminy. Dane tej jednostki organizacyjnej gminy, także oczywiście muszą być podawane na fakturze, ale wyłącznie jako dane dodatkowe (pomocnicze) i jako dane np. odbiorcy.
Kiedy konieczna korekta
Powyższy obowiązek dotyczy wszystkich bez wyjątku faktur nabycia. Także tych faktur, które nie dają prawa do odliczeń podatku naliczonego w niej zawartego.
Zatem każda faktura zakupowa wystawiona po 1 stycznia 2017r. tylko i wyłącznie na urząd obsługujący gminę lub na jej jednostkę lub zakład budżetowy, jako na nabywcę, zamiast na gminę, będzie fakturą wystawioną z błędem, który należy poprawić. Musi zatem taka faktura zostać poprawiona co do danych identyfikacyjnych tego „nabywcy".
Poprawienie tych danych może odbyć się na dwa różne sposoby. Przy czym obydwie opcje są równorzędne. Czyli albo poprzez wystąpienie z prośbą do wystawcy błędnej faktury (sprzedającego) o wystawienie faktury korygującej. Albo też poprzez wystawienie noty korygującej do tej błędnej faktury oraz wysłania jej wystawcy. Przy czym druga opcja jest w praktyce częściej stosowana.
Popełniane błędy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta