Dyplomacja gospodarcza 2.0
Wojciech Warski Jest szansa na nową jakość wsparcia polskich firm za granicą – pisze ekspert Business Centre Club.
Program ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw został zaprezentowany we wrześniu br. w Krynicy przez wiceministra rozwoju Radosława Domagalskiego i od tego czasu zapadła znacząca cisza nad jego dość rewolucyjnymi postanowieniami. Przejście min. Domagalskiego do pracy w KGHM rodzi obawy, czy program – realizujący wiele postulatów środowiska przedsiębiorców – nie padnie ofiarą oporu beneficjentów dotychczasowego systemu lub braku pieniędzy.
Ramię wykonawcze programu, Polska Agencja Handlu i Inwestycji (PAHI), ma zostać zbudowana na bazie PAIiIZ. Jej zadaniem ma być m.in. przejęcie działań ponad 50 komórek i agend rządowych, zajmujących się promocją gospodarczą i wykonujących ją wprawdzie z rosnącą sprawnością, ale tylko w zakresie i w sposób rozumiany przez urzędników. Dublowanie działań, również z tzw. dyplomacją gospodarczą MSZ, ograniczona aktywność Wydziałów Promocji, Handlu i Inwestycji (WPHI), śladowe wykorzystanie narzędzia, jakim jest kredytowanie eksportu, groźnie niski poziom ubezpieczania transakcji – to główne grzechy dotychczasowej sytuacji. Nowej agencji przyznano adekwatne finansowanie: 100 mln zł w 2017 r. i podwojenie kwoty w 2018 r.
Ważna znajomość realiów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta