Zamówienia publiczne: fakultatywne przesłanki wykluczenia
Zastosowanie sankcji wykluczenia z postępowania, w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych, nie musi być automatyczne. Wykonawca ma bowiem prawo do wykazania swojej rzetelności i wiarygodności, a tym samym może uchronić się przed wykluczeniem.
Krzysztof Krak, counsel w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka
Tomasz Michalczyk, senior associate w Praktyce Infrastruktury i Energetyki kancelarii Domański Zakrzewski Palinka
Istotną z punktu widzenia wykonawców zmianą wprowadzoną na podstawie ustawy z 22 czerwca 2016 r. nowelizującej Prawo zamówień publicznych (PZP) jest możliwość dopuszczenia do udziału w postępowaniu wykonawcy, który co prawda znajduje się w jednej z sytuacji objętych podstawą wykluczenia, ale może przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego środki są wystarczające do wykazania jego rzetelności, jako podmiotu ubiegającego się o wykonanie zamówienia publicznego. W praktyce oznacza to, że samo podleganie przesłance wykluczenia nie musi wiązać się z automatycznym zastosowaniem sankcji w postaci pozbawienia możliwości ubiegania się o zamówienie.
Procedura, o której mowa określana jest jako tzw. samooczyszczenie (ang. self-cleaning), została uregulowana w art. 24 ust. 8-11 ustawy PZP i stanowi bezpośrednią implementację regulacji wynikającej z art. 57 ust. 6 dyrektywy 24/2014/UE. Procedura self-cleaning nie jest zupełnie nowym rozwiązaniem, ponieważ już na gruncie przepisów ustawy PZP przed nowelizacją znajdowała ona zastosowanie w przypadku przesłanki dotyczącej poważnego naruszenia obowiązków zawodowych, niemniej jednak na skutek regulacji przewidzianych w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta