Obniżka ceny, wymiana lub naprawa
Gwarancja jest swoistym rozszerzeniem rękojmi. To dodatkowa umowa, która może być zawarta przy okazji umowy sprzedaży.
Jolanta Klimkiewicz
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, iż rękojmia i gwarancja nie są pojęciami tożsamymi. Co więcej, nie posiadają także wiedzy na temat przysługujących im praw wynikających z tych instytucji. Problemy zaczynają się w momencie, gdy po upływie krótkiego okresu od dnia zakupu kupiony towar ulegnie uszkodzeniu. Pojawia się wówczas kwestia, w jaki sposób może odzyskać zainwestowane pieniądze.
Wady towaru
Jak wynika z art. 556 kodeksu cywilnego, rękojmia jest swoistą odpowiedzialnością sprzedawcy wobec kupującego za wady towaru, na podstawie której może on dochodzić przysługujących mu uprawnień od sprzedawcy w terminie do dwóch lat od dnia wydania mu rzeczy, a w przypadku nieruchomości w terminie pięciu lat.
Wady są dwojakiego rodzaju: fizyczne lub prawne. Pojęcie wady fizycznej zostało doprecyzowane w art. 5561 kodeksu cywilnego i może polegać na przykład na niezgodności sprzedanego towaru z umową, braku właściwości, które powinien posiadać zgodnie z celem zawartej umowy, braku części składowych czy też na niewłaściwym ich zmontowaniu i uruchomieniu, o ile było to przedmiotem umowy. Wadą prawną jest natomiast,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta