Służba cywilna: od czego zależy długość urlopu urzędnika
Awansowany na wyższe stanowisko urzędnik mianowany musi liczyć się z tym, że odtąd będzie wypoczywał krócej. Wraz ze zmianą statusu nie będzie mu przysługiwał urlop dodatkowy.
Uprawnienia urlopowe członków korpusu służby cywilnej różnią się. Pracownicy sc i osoby powołane na wyższe stanowiska w tej służbie mają prawo tylko do urlopu w wymiarze wynikającym z kodeksu pracy, a więc w zależności od ogólnego stażu pracy ich wakacje mogą trwać 20 dni (zatrudnienie krótsze niż 10 lat) albo 26 dni (zatrudnienie co najmniej 10 lat).
Dodatkowe wolne
Natomiast urzędnikowi służby cywilnej, niezależnie od urlopu „kodeksowego", przysługuje jeszcze prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze jednego dnia po pięciu latach zatrudnienia w służbie cywilnej. Wymiar tego urlopu zwiększa się z każdym rokiem pracy o jeden dzień aż do osiągnięcia 12 dni. Tak wynika z art.105 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Przy czym jak podkreśla Departament Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (dalej Departament SC KPRM) dodatkowy urlop wypoczynkowy nie jest samodzielnym uprawnieniem przysługującym urzędnikowi służby cywilnej odrębnie od urlopu wypoczynkowego na podstawie Kodeksu pracy (dalej kp). Dodatkowy urlop urzędnika powiększa wymiar urlopu przysługującego w danym roku na podstawie art. 154 kp. Taki powiększony wymiar urlopu wypoczynkowego podlega ewentualnym pomniejszeniom wynikającym:
- z wymiaru czasu pracy, w którym dany urzędnik jest zatrudniony,
- z nawiązywania lub rozwiązywania stosunku pracy w trakcie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta