Oszustwa w VAT są możliwe także w obrocie usługowym
Przedsiębiorcy nabywający i świadczący usługi powinni na bieżąco weryfikować swoich kontrahentów, co pozwoli im ograniczyć ryzyko zastosowania wobec nich sankcji oraz poniesienia konsekwencji karnych skarbowych.
Działający w Polsce przedsiębiorcy są w ostatnim okresie szczególnie narażeni ze strony organów podatkowych na zarzuty (nieświadomego) uczestnictwa w nadużyciu VAT. Prawdopodobieństwo wystąpienia takich problemów jest szczególnie wysokie w przypadku firm zajmujących się obrotem towarowym, obarczonym ryzykiem uwikłania w proceder karuzeli podatkowej (w szczególności dotyczy to dóbr szybko zbywalnych). Niemniej, również podmioty, których działalność w przeważającej mierze polega na nabywaniu i świadczeniu usług, powinny na bieżąco weryfikować prawidłowość swojej pozycji VAT-owskiej w celu uniknięcia powstania zaległości podatkowych, zastosowania wobec nich dodatkowego zobowiązania podatkowego (sankcja 30 proc. i 100 proc.), ale także konsekwencji karnych skarbowych. Z praktyki wynika, że zastrzeżenia organów podatkowych w tym zakresie pojawiają się w sytuacjach opisanych poniżej.
Nieistniejący podatnik
Tak samo jak w przypadku zakupu towarów, również w przypadku zakupu usług, podatnicy powinni się upewnić, że dokumentujące ten zakup faktury nie zostały wystawione przez tzw. podmiot nieistniejący. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy o VAT) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, gdy sprzedaż została...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta