Pod nadzorem
Elektronika zredukuje liczbę kolizji ciężarówek z pieszymi i rowerzystami.
robert przybylski
Ciężkie pojazdy, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, są nafaszerowane elektronicznymi systemami bezpieczeństwa jak mało która klasa samochodów. Prawo nakazuje stosować ograniczniki prędkości (limit 90 km/h), lusterka lub kamery pozwalające kierowcy dojrzeć co dzieje się tuż przed samochodem, system antypoślizgowy ABS, system stabilizacji toru jazdy ESP oraz asystenta awaryjnego hamowania. Ten ostatni system ostrzega przed zbliżającą się przeszkodą, a w razie braku reakcji kierowcy samoczynnie uruchamia hamulce, zapobiegając zderzeniu. Wprowadzenie obowiązku stosowania elektronicznych systemów okazało się niezbędne, bo klienci nie mieli ochoty ich kupować.
Tymczasem, jak pokazują statystyki, elektroniczne urządzenia są skuteczne. W latach 2003-2014 w Unii Europejskiej liczba ofiar wypadków z udziałem samochodów ciężarowych zmalała o ponad połowę - do 4021. Komisja Europejska podkreśla, że branża transportowa osiągnęła lepsze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta