Czas aktywniej walczyć ze smogiem nad miastem
Ustawa o elektromobilności jest psuta przez archaiczny podatek akcyzowy, niewspierający sprzedaży nowoczesnych pojazdów z napędem hybrydowym – uważają uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej". Jednak pierwszym krokiem w walce z zanieczyszczeniami emitowanymi przez samochody jest wykorzystanie potencjału transportu publicznego.
robert przybylski
W polskich miastach powietrze jest bardzo zanieczyszczone. Nawet polski świat medyczny nie zdawał sobie sprawy ze skali problemu, który przez dekady narastał i był zupełnie pominięty medycznie – stwierdził podczas debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" dr Tadeusz Zielonka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc.
– Może dlatego, że jest to interdyscyplinarny problem; zanieczyszczone powietrze przyczynia się do zdrowotnych komplikacji: krążeniowych, onkologicznych, płucnych metabolicznych, skórnych, nerwowych, okulistycznych – wylicza lekarz. – Zadałem pytanie lekarzom, czy mają wystarczającą wiedzę na temat wpływu zanieczyszczeń na zdrowie. 80 proc. odpowiedziało: nie.
Daleko od zdrowia
Raport Światowej Organizacji Zdrowia mówi, że rocznie z powodu zanieczyszczonego powietrza umiera na świecie 7 mln osób. Tylko w Unii Europejskiej takich zgonów jest 470 tys., z tego 10 proc. to Polacy. – Ten wysoki odsetek (Polacy stanowią niecałe 7,5 proc. unijnej populacji) wskazuje, że z jakością naszego powietrza jest źle – podkreśla dr Zielonka.
Z powodu nowotworów umiera 90 tys. ludzi rocznie, a zaledwie połowę mniej to ofiary zanieczyszczonego powietrza. Dr Zielonka przytoczył dane GUS ze stycznia 2017 roku, gdy w wielu miastach Polski notowano rekordowo wysokie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta