Jakich kompetencji oczekują dziś firmy
Rozwój kariery | Czym trzeba się wykazać, by pokonać rywali w walce o najlepsze stanowiska? Liczą się nie tylko wiedza i doświadczenie, ale także umiejętności uniwersalne (tzw. miękkie) coraz bardziej cenione przez wszystkich pracodawców.
Każda firma planująca zatrudnić pracownika przygotowuje listę wymagań, które powinni spełnić kandydaci. Sprawdziliśmy więc, jakimi kryteriami kierują się obecnie przedsiębiorcy.
Jak wynika z badań i opinii rekruterów, na pierwszym miejscu wymieniane są zwykle tzw. kompetencje twarde, czyli konkretne umiejętności niezbędne do pracy na danym stanowisku. Ale okazuje się, że równie ważne są kompetencje miękkie, inaczej nazywane uniwersalnymi. Bo choć niełatwo je rozwinąć, to są przydatne praktycznie zawsze, niezależnie od profilu stanowiska i branży, w jakiej działa firma.
1.
Najważniejsze kompetencje zawodowe
Nikt nie zatrudni informatyka, która nie ma pojęcia, czym jest phyton (to język programowania), albo doradcy biznesowego, które nie wie, czy warto stać się jednorożcem (to startupy, które urosły do wielkich firm). Pracodawcy zawsze od kandydatów wymagają znajomości zawodu – wiedzy w danej dziedzinie czy certyfikatów potwierdzających określone umiejętności. To oczywista oczywistość, ale wciąż warto o tym przypominać. Również obecnie – w sytuacji rekordowo niskiego bezrobocia. Przedsiębiorstwa narzekają bowiem nie tyle na brak rąk do pracy, ile raczej na na problemy ze znalezieniem ludzi o odpowiednich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta