Transportowa rewolucja w polskich miastach
Komunikacja | Kraków jako pierwszy w kraju tworzy strefę czystego transportu, na razie tylko dla przyjezdnych. Śladem władz stolicy Małopolski pójdą wkrótce kolejne duże miasta.
Rząd w końcu przyszedł z pomocą samorządom – w styczniu uchwalił ustawę o elektromobilności, która pozwala lokalnym włodarzom wprowadzać zakazy dla aut spalinowych, a niedawno podniósł limity stawek za parkowanie w centrach miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Wszystko to ma pomóc zrewolucjonizować politykę transportową w miastach, które duszą się od nadmiaru aut – zachęcić do rezygnacji z samochodów na rzecz transportu publicznego. Mniej aut w centrum to także czystsze powietrze. W Polsce więcej niż jeden samochód posiada ponad 4,5 mln osób – wynika z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Obecnie trzy przepisy dają możliwość wprowadzania miejscowych regulacji dotyczących parkowania w miastach:
∑ ustawa o drogach publicznych, na podstawie której funkcjonuje strefa płatnego parkowania,
∑ ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która umożliwia tworzenie stref czystego transportu – rada gminy może ustanowić zakazy wjazdu dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin
∑ ustawa o ppp, która umożliwia tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania, w których opłaty za parkowanie mogą przekroczyć 9 zł za godzinę.
Zabytkowy Kazimierz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta