Kiedy wygrane w konkursach są zwolnione z PIT
MARKETING | Otrzymanie nagrody, prezentu lub innego świadczenia w konkursie wiąże się z powstaniem przychodu, który jest opodatkowany 10-proc. ryczałtem. Pod pewnymi warunkami obdarowany nie musi jednak płacić podatku. Mikołaj Jabłoński
Konkursy dla klientów ostatecznych (czyli konsumentów) są jedną z bardziej popularnych form działalności marketingowej. Z podatkowego punktu widzenia otrzymanie nagrody, prezentu lub świadczenia w innej formie wiąże się z powstaniem przychodu, który opodatkowany jest w specyficzny sposób – 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Pod pewnymi warunkami wygrane w konkursach mogą być zwolnione z PIT.
Musi być rywalizacja
Przepisy nie precyzują kiedy mamy do czynienia z tego rodzaju wydarzeniem. Organy podatkowe natomiast, odwołując się do definicji słownikowej przyjmują, że konkursem jest wydarzenie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Za pomocą konkursu dochodzi do wyłonienia zwycięzcy lub zwycięzców spośród uczestników spełniających określone kryteria.
Poza elementem rywalizacji, konkurs powinien mieć sprecyzowane warunki wzięcia w nim udziału, kryteria oceny i zasady przyznawania nagród. Nie wynika to co prawda z powszechnego rozumienia pojęcia „konkurs", ale pozwoli na unikniecie wątpliwości co do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta