Wydatki świąteczne nie zawsze w kosztach
Przedsiębiorca rozliczy wydatki na kartki z życzeniami i prezenty, jako powszechnie przyjęty w praktyce gospodarczej standard zachowania. Jednak opatrzenie upominków logo firmy obniży ryzyko zakwestionowania ich przez fiskusa.
Tradycja świąt Bożego Narodzenia jest mocno zakorzeniona w polskiej kulturze. Od dawna wpływa także na sposób prowadzenia biznesu, zarówno pod postacią świątecznego wystroju, kartek z życzeniami, jak i prezentów dla klientów oraz pracowników. Poniesione na ten cel wydatki zwykle zasilają pulę kosztów przedsiębiorstwa, jednak nie zawsze w zgodzie z obowiązującymi przepisami podatkowymi.
Ustawy o podatkach dochodowych definiują co dla przedsiębiorców stanowi koszty uzyskania przychodu. Według ustawy o PIT „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23" (art. 22 ust. 1). Podobna definicja znajduje się w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Oznacza to, że żeby uznać dany wydatek za koszt podatkowy, musi on spełniać dwa warunki równocześnie:
- być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania (zabezpieczenia) źródła przychodów oraz
- nie podlegać enumeratywnemu wyłączeniu, odpowiednio w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Istotna jest również odpowiednia dokumentacja danego kosztu, co pozwoli na uzasadnienie go jako kosztu uzyskania przychodu.
Problem z reprezentacją
Jedną z grup...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta