Jak długo trzeba przechowywać księgi podatkowe
Prawo do kwestionowania straty podatkowej przedawnia się z upływem pięciu lat od końca roku, w którym została ona wykazana. Dlatego dokumenty podatkowe należy zachować przez taki sam okres.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 września 2018 r. (II FSK 2338/16).
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą spółka poniosła stratę podatkową, którą będzie mogła rozliczyć w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. W związku z tym spółka zwróciła się do organu z pytaniem, czy prawidłowo ustali termin przechowywania ksiąg podatkowych z lat, w których poniosła stratę podatkową, przyjmując, że przedawnienie nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku, w którym złożyła deklarację CIT-8 wykazującą tę stratę. W ocenie spółki, strata powinna być traktowana na takich samych zasadach jak hipotetyczne zobowiązanie podatkowe na ten rok. Ma tu zatem zastosowanie art. 70 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) mówiący o pięcioletnim terminie przedawnienia do wydania decyzji kwestionującej wysokość zadeklarowanej straty. To z kolei prowadzi do konkluzji, że spółka jest zobowiązana przechowywać dokumenty tak długo, jak długo organ może wydać decyzję kwestionującą rozliczenie podatnika.
Organ w interpretacji (IBPB-1-2/4510-150/15/AnK) wyraził odmienne stanowisko. Uznał, że strata nie jest zobowiązaniem podatkowym, więc się nie przedawnia. Księgi powinny zatem być przechowywane tak długo, aż strata ta zmaterializuje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta