Nadmiar hierarchii szkodzi sądom
Henryk Walczewski Decydent, poprawiając swój komfort, utrudnia pracę innym i zagraża wykonywaniu zadań
Hierarchia to inaczej podporządkowanie wewnątrz jakiejś organizacji. Jej zasady oddaje schemat – kto i komu może wydawać polecenia, a kto ma ich słuchać i je wykonywać.
Organizacja jako pojęcie ma inne znaczenie i obejmuje wszelkie działania niezbędne do osiągania zadanych celów za pomocą podziału zadań i środków do ich realizacji. Ponieważ do każdego zadania niezbędna jest pula odpowiednich możliwości – ktoś musi decydować o tym, w jaki sposób będą wykorzystywane posiadane zasoby. W przeciwnym razie zadanie pozostanie niewykonane. Podobnie się stanie, gdy posiadane środki okażą się niewystarczające.
Sztuka organizacji, zarządzania i przywództwa polega więc na tym, aby za pomocą posiadanych środków w możliwie krótkim czasie osiągać zamierzone cele. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Taka właśnie sytuacja dotyczy sądów, które od lat zmagają się z rosnącą liczbą spraw, podczas gdy potencjał sądów nie zwiększa się albo wręcz maleje (np. z powodu braków kadrowych). Wobec takich sprzeczności są możliwe dwa rozwiązania:
1) zwiększyć zatrudnienie i finansowanie sądów,
2) prawnie ograniczyć napływ spraw do sądów i uprościć rozpatrywanie sporów sądowych.
Jeżeli uznamy, że liczba sporów nie znajduje racjonalnego i obiektywnego uzasadnienia, narzuca się rozwiązanie nr 2. Gdyby jednak przyznać priorytet...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta