Kontrola: kosztowne błędy
ODPOWIEDZIALNOŚĆ | Kara finansowa bywa mniej dotkliwa niż inne konsekwencje wynikające z decyzji prezesa UODO.
W szczęcie postępowania przez organ nadzoru, które może się zakończyć nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej, najczęściej zaczyna się od złożenia przez osobę, której dane dotyczą, skargi do UODO. Jak wynika z danych opublikowanych przez prezesa UODO, od 25 maja 2018 r. do 25 maja 2019 r. do Urzędu wpłynęło 9013 skarg. Dla przykładu, w całym 2017 r. było ich 2950. Nastąpił zatem wzrost o 300 proc.
Z informacji ujawnionych przez UODO wynika, że najczęściej występującymi przyczynami naruszeń są:
∑ przekazanie danych osobowych do niewłaściwego adresata (głównie drogą elektroniczną),
∑ utarta (zagubienie, kradzież) nośnika z danymi osobowymi,
∑ utrata korespondencji przez operatorów pocztowych i kurierów.
Liczba składanych skarg jest wyższa z roku na rok. Przedsiębiorcy powinni więc podjąć określone działania, które zminimalizują ich zakres odpowiedzialności.
Postępowanie w sprawie naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych składa się zwykle z trzech etapów. Pierwszy to kontrola UODO. W razie ustalenia, że doszło do naruszenia, rozpoczyna się drugi etap – postępowanie przez PUODO. Kończy się on wydaniem decyzji. Jeżeli jest negatywna, przedsiębiorca może się od niej odwołać. Rozpocznie się wówczas trzeci etap, tj. postępowanie sądowoadministracyjne.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta