Inwestycje infrastrukturalne
| Do 2023 roku Polska wyda na infrastrukturę ćwierć biliona złotych, z tego na drogi 135 mld, a na koleje 110 mld zł. Właśnie minął półmetek inwestycji.
W przypadku dróg kluczowe są autostrady i drogi szybkiego ruchu, które przenoszą największe potoki samochodów ciężarowych. GITD informuje, że myto zebrane na autostradach jest większe niż opłaty z dróg ekspresowych i krajowych łącznie.
W Polsce jest 1671,5 km autostrad i 2164,8 km dróg ekspresowych, podaje GDDKiA. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025) przewiduje realizację ok. 3900 km autostrad i dróg ekspresowych o nośności nawierzchni 115 kN/oś.
Dokończenie budowy autostrad
Program kosztuje 135 mld złotych, z czego 40 mld pochodzi ze środków europejskich. Choć GDDKiA wydaje rekordowe 20 mld zł rocznie na budowę dróg, zdarzają się nieuniknione opóźnienia i potknięcia. Tak stało się z odcinkiem A1 od Pyrzowic do Tuszyna. – Pomimo pewnych opóźnień oraz kłopotów z dokończeniem budowy obwodnicy Częstochowy prace sukcesywnie posuwają się̨ do przodu – zauważa prezes Multiconsult Polska Jarosław Wielopolski. GDDKiA przewiduje, że prace budowlane na odcinku Tuszyn–Bełchatów zakończą się 30 września 2021 roku. Fragment Kamieńsk–Radomsko zostanie zakończony do użytku 14 listopada 2021 roku, zaś Radomsko–granica województwa śląskiego 30 października 2021 roku. Odcinek po drugiej stronie granicy województw (od Częstochowy) zostanie oddany do użytku w połowie 2022...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta