Autonomiczne pojazdy
| Firmy logistyczne i przewoźnicy czekają na autonomiczne pojazdy. Będą jeździć całą dobę bez pytania o podwyżki.
Śmieciarki i kopalniane wywrotki już od kilku lat są próbowane przez użytkowników, na testy wyjeżdżają pierwsze autobusy miejskie. Obwieszone lidarami, radarami i kamerami są użytkowane pod czujnym okiem inżynierów. Radar dobrze ocenia prędkość samochodu poruszającego się w tym samym kierunku przed lub nadjeżdżającego z przeciwka. Kamera służy do identyfikacji obiektu, a lidar do stworzenia cyfrowego obrazu sytuacji w bezpośredniej bliskości samochodu. Rolą konstruktorów jest zgrać sygnały czujników i skoordynować z ruchami samochodu.
Po kilku śmiertelnych wypadkach spowodowanych przez autonomiczne osobówki politycy mniej chętnie udzielają pozwoleń na testy na drogach publicznych. – Próby są jednak konieczne, aby doprowadzić technologię do technicznej dojrzałości – uważa dyrektor zarządzający TomTom Harold Goddijn. Jego firma przygotowuje cyfrowe mapy wysokiej dokładności dla autonomicznych aut. Cyfrowe pobocze drogi pozwala zlokalizować pojazd z dokładnością do 10 cm. Jest ona niezbędna, aby samochody jechały w pasach drogowych i ruch drogowy odbywał się bezpiecznie.
Cyfrowe mapy to nie wszystko. Konstruktorzy muszą opracować niezawodne programy, które połączą dane z mapy i czujników, tworząc wirtualny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta