Polski biznes testuje wspólne zakupy
Nowy klaster z rynku spożywczego skupia tak znanych graczy, jak Mlekovita, Dawtona czy SuperDrob. Wielcy przemysłu spożywczego łączą się, żeby razem kupować energię, ubezpieczenia czy reklamy. aleksandra ptak-iglewska
Duży może więcej – to zasada, którą kierują się klastry. Choć o współpracę wśród firm rynku spożywczego jest trudno, pierwsze szlaki przeciera nowy klaster, który po cichu od czerwca buduje swoje struktury. Ma pomóc w ekspansji zagranicznej, zdobyć nowe sieci dystrybucji, a przede wszystkim jako duży partner do negocjacji we wspólnych zakupach uzyskać spore oszczędności.
Ostrożna współpraca
AgreeHub, czyli polski klaster rolno-spożywczy, powstaje od roku. Zrzesza firmy z różnych stron rynku spożywczego, członkiem jest tu zarówno spółdzielnia mleczarska Mlekovita, jak i SuperDrob z branży drobiowej, znana z keczupów, dżemów i innych przetworów Dawtona czy Polskie Towarzystwo Gospodarcze. Przed kilkoma dniami dołączyła Farma Świętokrzyska, producent żywności ekologicznej.
Nowa inicjatywa chce zaradzić znanemu problemowi branży spożywczej – choć od dekady ten sektor gospodarki rozwija się żywiołowo, a eksport żywności bije rekordy już kolejny rok z rzędu, współpraca między firmami z różnych sektorów jest znikoma. Nawet branżowe stowarzyszenia rzadko dobrze działają, o czym wiedzą np. producenci owoców i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta