Pracownik na szkoleniu
Obowiązki szkoleniowe pracodawcy, wynikające z przepisów prawa pracy, przekładają się na rozliczenia podatkowe i rachunkowość, a tym samym mają bezpośredni i pośredni wpływ na wynik finansowy firmy.
Akio Morita – japoński przemysłowiec, współzałożyciel znanego koncernu elektronicznego, umieszczony na liście najważniejszych ludzi stulecia, sformułował przydatną przedsiębiorcom poradę „Twój biznes i jego przyszłość leżą w rękach ludzi, których zatrudniasz".
Zapewne nie jest on jedynym, który uważa, że warto dołożyć starań, aby zatrudnić jak najlepszych pracowników, a później sprawić, by chcieli współpracować z nami jak najdłużej. Zadanie to na pewno łatwe nie jest, a sposoby jego realizacji mogą być różne. Wśród nich często wymienia się ukierunkowanie na rozwój kadry rozumiane jako szkolenie pracownika, w tym także specjalizację ich wiedzy w bardzo wąskich dziedzinach.
Zgodnie z Kodeksem pracy (DzU z 2019 r. poz. 1040 ze zm.; dalej: k.p.) pracodawca w stosunku do zatrudnionych ma obowiązek (niezagrożony jednak konkretną sankcją wskazaną w k.p.) ułatwiania im podnoszenia kwalifikacji zawodowych, a to wiąże się także z zakazem odmawiania – bez uzasadnionej przyczyny – zgody na korzystanie przez pracowników z różnych form kształcenia. Generalnie pracodawca powinien wspierać dążenia pracowników do zdobywania i poszerzania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności, co jednak nie znaczy, że zakład pracy ma obowiązek organizowania czy finansowania określonych szkoleń na rzecz zatrudnionych.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta