Branża musi się bezustannie wymyślać na nowo
Największym wyzwaniem w nadchodzących latach stanie się stworzenie innowacyjnej koncepcji wielofunkcyjnych centrów – mówi Anna Szmeja, szefowa Retail Institute.
Rynek nieruchomości handlowych mocno się zmienia, mamy spore nasycenie galeriami, mamy e-commerce, rozszerzony zakaz handlu w niedzielę, wraca wątek podatku handlowego... Jakie trendy będą dominować w branży?
Na pewno dalej zmieniać się będą rola i funkcje centrów handlowych. Z jednej strony mamy zmiany nawyków konsumenckich i rosnącą konkurencję e-commerce, są to zmiany wpływające na obroty. Myślę, że niebawem równie częstą przyczyną zamknięć lokali będą galopujące koszty operacyjne. Ten rok minie zatem w wielu spółkach na optymalizacji i wyborze punktów handlowych czy usługowych do zamknięcia.
W sytuacji rosnących kosztów i spadającej rentowności najemcy nie będą skłonni płacić wyższych czynszów tytułem przedłużeń umów najmu. Tym samym budowanie nowoczesnej oferty handlowej, usługowej, rozrywkowej, przy coraz bardziej ograniczonych możliwościach finansowania komercjalizacji, będzie nie lada wyzwaniem. Już w zeszłym roku w centrach z już znaczącym odsetkiem pustostanów, mimo woli kluczowych najemców, umowy najmu nie były kontynuowane. Barierą okazuje się dziś propozycja...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta