Urząd potwierdzi brak zaległości w podatkach
W wystawianym dokumencie zamieszczana jest nie tylko informacja o wysokości zaległości wobec fiskusa, ale także o toczących się postępowaniach mających na celu ustalenie lub określenie wysokości zobowiązań podatkowych danego podmiotu.
Dla wielu podatników posiadanie dokumentu stwierdzającego brak zaległości w podatkach może być potrzebne do nawiązywania kontaktów handlowych z kontrahentami. W szczególności, jego posiadanie jest niezbędne dla podmiotów uczestniczących we wszelkiego rodzaju przetargach publicznych. Warto zatem prześledzić wpływ działań podejmowanych przez organy podatkowe na informacje zawarte w zaświadczeniach otrzymywanych przez podatników.
Tryb, zasady i termin
Tryb oraz zasady wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości (dalej: zaświadczenia) zostały określone w ustawie – Ordynacja podatkowa (dalej: o.p.), a także w rozporządzeniu wykonawczym do niej. Zgodnie z art. 306e o.p., zaświadczenie wydaje się na podstawie dokumentacji danego organu podatkowego oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych. Zaświadczenie wydaje się na żądanie osoby ubiegającej się o jego wydanie. Wnioski składa się do organów podatkowych, właściwych rzeczowo i miejscowo w sprawach poszczególnych zobowiązań podatkowych. Co ciekawe, przepisy nie określają wzoru wniosku o wydanie zaświadczenia. Podatnicy mają prawo złożyć go w tradycyjnej (papierowej) formie, a także elektroniczne. Istotne jest natomiast, aby dokument zawierał precyzyjnie określoną treść żądania. Przed wydaniem zaświadczenia organ ustala, czy w stosunku do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta